Возникновение Вселенской литургии
PDF

Ключевые слова

литургия, богослужение, Христос Пантократор, Византийская эпоха, адвентус, базилика, церковное искусство, liturgy, divine service, Christ the Pantocrator, Byzantine era, adventus, basilica, church art

Аннотация

Авторы рассматривают становление христианского обряда в период Византийской эпохи. Они отмечают, что изменение подхода к обряду повлекло за собой изменения в архитектуре, иконописи и церковном искусстве в целом. В статье уделяется особое внимание символизму в христианстве, приводятся исторические примеры, дошедшие до наших дней. Во время исследования авторы опирались на труды авторитетных мыслителей и святых, такие как «Мистагогия» преподобного Максима Исповедника, «Онебесной иерархии» святого Дионисия Ареопагита и другие. В статье подробно раскрывается понятие «адвентуса» — въезда императора и его свиты в город. Вместо императора выступает Христос, Которого символизирует епископ, Евангелие, Святые Дары. Кроме того, упоминаются различия между Восточной и Западной Церквями. Актуальность статьи
обусловлена тем, что в ней рассматриваются исторические особенности богослужения, которые остаются релевантными на сегодняшний день. Цель исследования — развить более осознанное и глубокое отношение верующих к происходящему во время службы. Результат исследования показал, что данная тема имеет значительный потенциал для изучения, охватывает различные сферы
церковной жизни и помогает верующим и всем заинтересованным лучше понять православное богослужение.

 

The authors examine the formation of the Christian rite during the Byzantine era. They note that the change in approach to ritual entailed changes in architecture, iconography, and church art in general. The article pays special attention to symbolism in Christianity and provides historical examples that have survived to the present day. During the study the authors relied on the works of authoritative thinkers and saints, such as “Mystagogy” by St. Maximus Confessor, “On the Heavenly Hierarchy” by St. Dionysius the Areopagite and others. The article elaborates on the notion of adventus, the entry of the emperor and
his retinue into the city. The emperor is replaced by Christ, who is symbolized by the bishop, the Gospel, and the Holy Gifts. In addition, the differences between the Eastern and Western Churches are mentioned. The relevance of the article stems from the fact that it examines historical features of worship that remain relevant today. The purpose of the
study is to develop a more conscious and in-depth attitude of believers toward what happens during the divine service. The result of the study showed that this topic has considerable potential for study, covers different areas of church life and helps the faithful and all interested to better understand Orthodox worship.

https://doi.org/10.24412/2686-9497-2021-11-12-16-23
PDF

Литература

Baldovin J. F. The Urban Character of Christian Worship: The Origins, Development, and Meaning of Stational Liturgy. Rome, 1987. (Orientalia Christiana Analecta 228.)

Bouyer L. Architecture et liturgie. Paris, 1967.

Coche de la Ferte E. L’Art de Byzance. Paris, 1981.

Cutler A., Speiser J.-M. Byzance médiévale 700–1204. Paris, Gallimard, 1996 (coll. “L’Univers des Formes”).

Grabar A. Le premier art chrétien. Paris, Gallimard, 1966 (coll. “L’Univers des Formes”).

L’Âge d’or de Justinien. De la mort de Théodose à l’Islam. Paris, Gallimard, 1966 (coll. “L’Univers des Formes”).

Taft R. F. The Great Entrance. A History of the Transfer of Gifts and other Pre-anaphoral Rites of the Liturgy of St. John Chrysostom. Rome, Institutum Studiorum Orientalum, 1978 (Orientalia Christiana Analecta 200).

Le Rite byzantin. Bref historique, trad. de l’anglais. Paris, Le Cerf, 1996 (Liturgie 8).